Västlänkens största projekt byggs med klimatförbättrad betong
Västlänken är en ny dubbelspårig järnväg som ska gå i en sex kilometer lång tunnel under centrala Göteborg. Utbyggnaden gör att tåginfrastrukturen förbättras och att fler tåg kan passera genom Göteborg. Tre nya tågstationer kommer att byggas, där den största blir Centralstationen. Den nya stationen gör att fler kan pendla snabbare, med färre byten. Detta bidrar till färre bilar och en minskad påverkan på klimatet.
Leverans av betong från projektplacerad fabrik
Projekt E02 Centralen är NCC:s största projekt någonsin och består av en ny station 12 meter under marken med fyra spår och två plattformar. Utöver det byggs också tågtunnlar och så kallade tråg – tunnel utan tak. Till projektet levererar Thomas Betong sin klimatförbättrade betong Thomagrön från den projektplacerade pump som byggts upp i närheten av Centralen. Fram till i maj 2023 har över 200 000 m³ levererats.
– Till Centralen E02 levereras väldigt stora mängder klimatförbättrad betong. Det finns inget enskilt projekt eller entreprenad i Sverige med så stor volym klimatförbättrad betong som har klarat en så pass stor klimatförbättring, säger Ingemar Löfgren, FoU-Chef på C-Lab.
– Fabriken kommunicerar dagligen med projektet och har sex bilar som är dedikerade till Centralen. Vi tar även betong från andra närliggande fabriker i Göteborg när det krävs extra stora volymer, berättar Jonas Davidsson, försäljningschef Väst, Thomas Betong.
God planering och kommunikation löser de logistiska utmaningarna
Logistiken kring Centralen är komplicerad, då det inte finns så mycket utrymme för pumpbilarna runt byggarbetsplatsen. För att flödet ska fungera optimalt i storgjutningarna rullar bilarna in som på löpande band med fem till tio minuters mellanrum. Tack vare pumpfabriken riskerar heller inga bilar att fastna i trafiken. Något som kan vara förödande när den färska betongen ska levereras.
– För att planera logistik inför storgjutningar och försöka förutse nästa steg har vi täta avstämningar med varje vecka, månad och kvartal. Mötena ger oss också chans att lära av det som hänt så att vi hela tiden kommer framåt, säger Jonas Davidsson.
Klimatförbättrad betong bidrar till en bättre miljö
Till E02 Centralen använder NCC klimatförbättrad betong där 30–50 procent av cementen bytts ut mot granulerad masugnsslagg, vilket gör Centralen till Sveriges största projekt med klimatförbättrad betong. Miljövinsten med att använda den här typen av betong är stor: CO2-utsläppen minskar med nästan 36 000 ton.
– Vi på Trafikverket vill självklart ligga i framkant av utvecklingen. När Thomas Betong och NCC presenterade den klimatförbättrade betongen var det självklart att titta vidare på den. Cementen i betongen är ju en stor källa till koldioxidutsläppen. Den klimatförbättrade betongen är bättre för miljön och hjälper oss på Trafikverket att nå våra klimatmål, säger Mikael Larsson, projektledare på Trafikverket.