Sök
Stäng denna sökruta.

Mariedammstunneln

PROJECT FACTS

Typ:Infrastruktur
Plats:Hallsberg
Utvecklare:Trafikverket
Period:2022–2023
Kontakt:Jonas Widlund
Den hårt trafikerade tågsträckan förbi knutpunkten Hallsberg i Närke byggs ut för att öka kapaciteten. Mariedammstunneln är en del av sträckan Dunsjö–Jakobshyttan. Hit levererar vi en fiberförstärkt, självkompakterande betong som självklart uppfyller de höga kraven som ställs på betong för tunnlar.

Vi levererar betong till tunnelprojekt i Hallsberg

Genom Bergslagen går det så kallade Godsstråket, som har mycket stor betydelse för godstransporterna inom Sverige och vidare ut i Europa. Järnvägen är idag mycket hårt belastad och risken för störningar är stor. För att öka kapaciteten och minska transporttiderna på järnvägssträckan bygger Trafikverket ut sträckan Dunsjö–Jakobshyttan.

Vid Skeppsjön byggs Mariedammstunneln – en 260 m lång tågtunnel med dubbelspår. Här gjuter Infrakraft väggar och valv i tolvmeterssektioner inne i tunneln med en teknik där formen skjuts genom tunneln i takt med gjutningen. Varje vecka har Thomas Betong levererat ca 185 m³ betong till projektet från vår fabrik i Hallsberg. Den totala volymen uppgår till ca 4 000 m³.

Mariedamm_5

Vår betong uppfyller de högt ställda kraven för tunnlar

Kraven för konstruktionsbetong som används i tunnlar är mycket höga. Den måste till exempel vara brandförstärkt och klara höga laster.

– Betongen som används i Mariedammstunneln är en brandtestad, självkompakterande betong, SKB-betong. För att klara brandkraven tillsätts fibrer av polypropylen i betongen. Den skräddarsydda betongen tillverkas i vår fabrik i Hallsberg och fraktas till tunnelprojektet. Sedan pumpas betongen in i formen med hjälp av en slang, berättar Jonas Widlund, teknisk säljare på Thomas Betong.

Mariedamm_2

PROJEKTFAKTA

Typ:Infrastruktur
Plats:Hallsberg
Utvecklare:Trafikverket
Period:2022–2023
Kontakt:Jonas Widlund
Scroll to top