Vi levererar betong till tunnelprojekt i Hallsberg
Genom Bergslagen går det så kallade Godsstråket, som har mycket stor betydelse för godstransporterna inom Sverige och vidare ut i Europa. Järnvägen är idag mycket hårt belastad och risken för störningar är stor. För att öka kapaciteten och minska transporttiderna på järnvägssträckan bygger Trafikverket ut sträckan Dunsjö–Jakobshyttan.
Vid Skeppsjön byggs Mariedammstunneln – en 260 m lång tågtunnel med dubbelspår. Här gjuter Infrakraft väggar och valv i tolvmeterssektioner inne i tunneln med en teknik där formen skjuts genom tunneln i takt med gjutningen. Varje vecka har Thomas Betong levererat ca 185 m³ betong till projektet från vår fabrik i Hallsberg. Den totala volymen uppgår till ca 4 000 m³.
Vår betong uppfyller de högt ställda kraven för tunnlar
Kraven för konstruktionsbetong som används i tunnlar är mycket höga. Den måste till exempel vara brandförstärkt och klara höga laster.
– Betongen som används i Mariedammstunneln är en brandtestad, självkompakterande betong, SKB-betong. För att klara brandkraven tillsätts fibrer av polypropylen i betongen. Den skräddarsydda betongen tillverkas i vår fabrik i Hallsberg och fraktas till tunnelprojektet. Sedan pumpas betongen in i formen med hjälp av en slang, berättar Jonas Widlund, teknisk säljare på Thomas Betong.