Arbetet med utbyggnaden av Sicklaanläggningen ger förutsättningar att använda hybridpumpen tack vare dess unika utformning. Hybridpumpen kan enkelt förklaras på samma sätt som en hybridbil: den kan köra på både el och diesel. För att pumpen ska kunna köra på el krävs det att byggarbetsplatsen möjliggör uttag med upp till 125 ampere.

Lägre koldioxidutsläpp tack vare klimatförbättrad betong och hybridpumpen
Att köra pumpen på el är bättre både för klimatet och för arbetsmiljön, då el både har betydligt lägre koldioxidutsläpp och dessutom låter mindre jämfört med att köra på diesel. Hybridpumpen har främst använts vid Sicklaanläggningen men kör även på mer traditionella projekt.
– I början av april var vi på Bauma i Tyskland vilket är en av världens största mässor inom byggbranschen. Där blev vi glada över att höra att nästan alla strävar efter att arbeta med eldrivna pumpar och lastbilar. Vi ser det som en positiv trend att våra kunder efterfrågar både klimatförbättrad betong och hybridpumpen som ett steg för att minska projektens klimatpåverkan, säger Mats Niska, pumpchef.

Omfattande utbyggnad av Sicklaanläggningen
Beställare till utbygganden av vattenreningsverket är Stockholm Vatten och Avfall och Veidekke är entreprenör. Projektet är väldigt omfattande och påbörjades under 2019 och beräknas vara färdigt under 2028. Vi har levererat över 35 000 m³ klimatförbättrad betong till både bassänger, väggar till bassänger och valv, helt enkelt i stort sett allt man kan behöva i ett vattenreningsverk. Leverenserna har gått från vår fabrik i Huddinge. Genom att välja klimatförbättrad betong minskar utsläppen ytterligare.
Utbyggnaden av Sicklaanläggningen gör plats för att rymma grovrening, sandfång där stora partiklar såsom tops fångas upp och försedimentering, vilket skiljer det organiska materialet från vattnet. Thomas Betong gör gjutningar till projektet ungefär tre gånger i veckan. Och hybridpumpen har definitivt hjälpt till att skapa en bättre arbetsmiljö inne i berget.
– I framtiden är hybridpumpar minimum, sen får vi se om utvecklingen möjliggör att köra allt på hybrid, vätgas eller enbart el. Där vi står idag är hybrid både den tekniskt säkraste och mest klimatanpassade lösningen. Hybridpump är framtiden, säger Mats Niska.
Text: Emma Rasteby