Martin Thomas väg från idé till global standard
Året var 1955. Det var fortfarande vanligt att byggentreprenörer blandade sin betong på plats, vilket tog tid, resurser och ofta resulterade i ojämn kvalitet. Men Martin Thomas såg en annan väg. Med teknisk nyfikenhet, affärsmässig skärpa och en rejäl portion mod grundade han sin första fabrik för färdigblandad betong i Karlstad. Visionen var tydlig; att göra byggandet effektivare, smartare och mer hållbart.
Det blev starten för Thomas Concrete Group, och snart ett exempel på hur uthålligt entreprenörskap kan driva fram både förändring och framgång. Redan efter två år flyttade huvudkontoret till Göteborg, för att komma närmare en mer expansiv marknad. Företaget växte snabbt, först genom nyetableringar och från 1962 genom förvärv. Martin Thomas förstod kraften i geografisk spridning och i att tänka större.

Från lilla Sverige till den stora världen
1965 etablerade han den första fabriken utanför Sverige, i tyska Flensburg. Det var ett djärvt steg som visade Martins förmåga att se bortom det omedelbara och våga investera i det långsiktiga. Med tiden följde expansion till USA på 1980-talet, följt av Polen och Norge på 1990-talet. Det lilla svenska betongföretaget blev en internationell koncern som i dag driver över 150 fabriker i fem länder.
Men Martin Thomas entreprenörskap begränsade sig inte till företagets tillväxt. Han var med och grundade Svenska Fabriksbetongföreningen och satt som dess ordförande i över ett decennium. Han var också en av nyckelpersonerna bakom ERMCO – den europeiska organisationen för fabriksbetong, där han drev branschens stora frågor som vice ordförande i många år. För Martin handlade entreprenörskap inte bara om att göra affärer, det handlade om att bygga en hel bransch, tillsammans.

Thomas Concrete Group i spetsen för klimatförbättrad betong och hållbarhet
Hans eftermäle bär också på en djupare dimension. När klimatutmaningarna blev allt tydligare valde Thomas Concrete Group att ta ledartröjan inom klimatförbättrad betong. Genom att utveckla lösningar med lägre koldioxidavtryck visar koncernen i dag att innovation, ansvar och tillväxt kan gå hand i hand. Precis i den anda Martin grundade företaget.
På Världsentreprenörsdagen lyfter vi Martin Thomas som ett exempel på vad äkta entreprenörskap kan åstadkomma. Med en idé, envishet och vilja att förbättra världen runt sig utvecklade han inte bara betongmarknaden. Han byggde framtid. Och det är exakt den sortens entreprenörskap världen behöver mer av idag.
