Ring oss: 0104 50 50 00

 

Mariedammstunneln

Typ
Infrastruktur
Ort
Hallsberg
Kund
Trafikverket
Start
2022
Slut
2023
Kontakt

Vi levererar betong till tunnelprojekt i Hallsberg

Den hårt trafikerade tågsträckan förbi knutpunkten Hallsberg i Närke byggs ut för att öka kapaciteten. Mariedammstunneln är en del av sträckan Dunsjö–Jakobshyttan. Hit levererar vi en fiberförstärkt, självkompakterande betong som självklart uppfyller de höga kraven som ställs på betong för tunnlar.
 

Genom Bergslagen går det så kallade Godsstråket, som har mycket stor betydelse för godstransporterna inom Sverige och vidare ut i Europa. Järnvägen är idag mycket hårt belastad och risken för störningar är stor. För att öka kapaciteten och minska transporttiderna på järnvägssträckan bygger Trafikverket ut sträckan Dunsjö–Jakobshyttan.

 

Vid Skeppsjön byggs Mariedammstunneln – en 260 m lång tågtunnel med dubbelspår. Här gjuter Infrakraft väggar och valv i tolvmeterssektioner inne i tunneln med en teknik där formen skjuts genom tunneln i takt med gjutningen. Varje vecka levererar Thomas Betong ca 185 m³ betong till projektet från vår fabrik i Hallsberg. Den totala volymen uppgår till ca 4 000 m³.

 

Mariedamm 1

 

Vår betong uppfyller de högt ställda kraven för tunnlar

Kraven för konstruktionsbetong som används i tunnlar är mycket höga. Den måste till exempel vara brandförstärkt och klara höga laster. 

 

– Betongen som används i Mariedammstunneln är en brandtestad, självkompakterande betong, SKB-betong. För att klara brandkraven tillsätts fibrer av polypropylen i betongen. Den skräddarsydda betongen tillverkas i vår fabrik i Hallsberg och fraktas till tunnelprojektet. Sedan pumpas betongen in i formen med hjälp av en slang, berättar Jonas Widlund, teknisk säljare på Thomas Betong.

 

Mariedammstunneln kommer att stå klar under våren 2023.

 

Läs mer om projektet på Trafikverkets hemsida.

Se gärna Trafikverkets film om projektet:

https://youtu.be/nCcQJvU8QQ8