Tågbro över Bladsjön

OM PROJEKTET

Typ:Vägar, broar och tunnlar
Plats:Hallsberg
Beställare:Trafikverket
Entreprenör:Infrakraft
Period:2025–2026
Kontakt:Jonas Widlund
Över Bladsjön i Närke pågår ett av de mest betydelsefulla momenten i utbyggnaden av dubbelspåret mellan Hallsberg och Degerön: en ny järnvägsbro. Konstruktionen blir cirka 250 meter lång och anpassad för två spår. Hit levererar vi ca 5 000 m³ betong.

Vid Tibons nordöstra spets, mellan Åsbro och Karintorp, ligger Bladsjön. Här pågår ett omfattande brobygge. Bron är en del i Trafikverkets projekt Dubbelspår Hallsberg–Degerön, som syftar till att förbättra punktligheten, öka trafiksäkerheten och möjliggöra fler hållbara transporter både inom Sverige och vidare ut i Europa.

default
Foto: Infrakraft

Betonggjutning dygnet runt

Den nya järnvägsbron blir cirka 250 meter lång och byggs för två spår. Till bron levererar vi totalt ca 5 000 m³ betong och pumptjänster till vår kund Infrakraft.

– Gjutningen av brons första del inleddes kl 05 en tisdagsmorgon i oktober 2025 och pågick dygnet runt fram till onsdag kväll. Två betongpumpar placerade på en pålbrygga i vattnet användes, och betongbilar levererade material med cirka tio minuters mellanrum. Sektionen på 140 meter krävde 1 600 m³ betong, berättar Jonas Widlund, teknisk säljare.

Den andra etappen av bron planeras till våren 2026.

default
Foto: Infrakraft

OM PROJEKTET

Typ:Vägar, broar och tunnlar
Plats:Hallsberg
Beställare:Trafikverket
Entreprenör:Infrakraft
Period:2025–2026
Kontakt:Jonas Widlund
Scroll to top