Bra kommunikation mellan kund och fabrik gav utmärkt resultat på Tjörn
Idag är Kajen i Prosteviken ett nytt och modernt bostadsområde där närheten till vattnet är påtaglig. Vissa av husen står till och med på pålar ute i vattnet och framför de så kallade Brygghusen ligger både en pir, promenadstråk och en småbåtshamn. Här finns även radhusbyggnader, som har planerats med Västerhavet i blickfånget och har en färgskala som låter tankarna vandra mot gamla sjöbodar och magasin

Ett av husen kallas för Klipphuset. Här har den bakomliggande lodräta bergväggen och huset integrerats i varandra och de boende möter den vackra bohusländska stenen på väg till och från sina lägenheter.

Tät dialog mellan kund och fabrik
Kajen i Skärhamn är en totalentreprenad uppdelad i två etapper. Till projektet har Thomas Betong levererat nästan 4 000 m³ betong till den lokalförankrade kunden Hansson & Söner, som har sin bas på Tjörn. Byggnationen har gått enligt plan, men ibland har förutsättningarna ändrats. Då gäller det att med kort varsel kunna ändra i planerna.
–Här ute i kustbandet är vi exponerade för både väder och vind, och när vi inte kunnat gjuta eller det skett andra förändringar i planen har Thomas Betong varit väldigt smidiga att arbeta med. Vi använder oss också av tjänsten Min Betong, vilket gör att alla följesedlar varit digitala. Skönt att slippa pappersarbetet och ha allt tillgängligt i mobilen, berättar Agust Gärdeman, platschef på Hansson & Söner.

Tät dialog med kund
Betongen till projektet levererades från betongfabriken i Stenungsund, som haft kontinuerlig kontakt med kunden under hela processen.
–Vi har under hela leveranstiden haft en mycket tät dialog med kunden. Det har resulterat i ett gott samarbete och de bästa förutsättningarna för att leverera betongen i tid och i rätt kvalitet och konsistens, avslutar Josefine Gottberg, teknisk säljare på Thomas Betong.