På vårt Produktcenter arbetar ett dedikerat team under ledning av produktchef Mats Karlsson. Tillsammans erbjuder de teknisk support för att säkerställa högsta kvalitet och effektivitet i alla produkter och lösningar. De arbetar även med att utveckla nya klimatförbättrade produkter och lösningar samt att ta fram produktkalkyler. Detta gör att Thomas Betong kan erbjuda innovativa och kostnadseffektiva lösningar till kunderna.
– Vi letar alltid efter nya sätt att förbättra våra produkter och lägger stor vikt vid att alltid försöka nå så låga klimatavtryck som möjligt, säger Janna Karlsson, produktutvecklare prefab.

Ordning och reda säkerställer kvaliteten
Teamet hanterar struktur och hantering av råmaterial, betongrecept och produkter i våra system, vilket ger en effektiv och organiserad produktionsprocess.
– Systemen hjälper oss att hålla ordning och reda, vilket är avgörande för att kunna leverera i tid och med hög kvalitet, förklarar receptansvarig Christopher Mörtsell.
– Vi strävar också alltid efter att använda de bästa materialen i våra produkter. Genom noggrann provning och utvärdering av nya råmaterial kan vi säkerställa att våra kunder får den bästa möjliga kvaliteten, säger Mats.
I teamet ingår även ballastansvarig Jonny Carlsson, som efter 25 år i Thomas Betong har en helt unik kunskap och erfarenhet av både betongproduktion och ballastproduktion. En viktig del i hans arbete består av att utveckla våra ballastmaterial.

Viktigt arbete med EPD:er och klimatkalkyler
Produktcenter ansvarar också för att ta fram EPD:er (Environmental Product Declarations) som kunderna kan använda för att klimatdeklarera sina projekt. Det ger kunderna transparent information om produkternas miljöpåverkan. Produktcenter säkerställer även att delmaterial och produkter är kontrollerade och fria från farliga ämnen och registrerade i de miljöbedömningssystem som marknaden efterfrågar.
– Att kunna visa våra kunder hur vi arbetar för att minska klimatpåverkan är något vi är mycket stolta över, säger Mats.

Sprider kunskap såväl internt som externt
Teamet optimerar recept och följer upp uppsatta mål på produktkvalitet och kostnader, vilket säkerställer att produkterna håller högsta standard. De erbjuder också utbildning både internt och externt om betongkvaliteter, nya produkter och betongkunskap.
– Utbildning är en stor del av vårt arbete. Vi vill att våra kunder ska förstå och kunna dra nytta av våra lösningar på bästa sätt, säger Christopher.

Produktcenter fungerar även som extern teknisk support till kunder och leverantörer.
– Vi är ofta ute hos kunder för att prata om våra produkter i samband med nya projekt. Vi är också med i tidiga skeden för att hjälpa kunderna att förstå fördelarna med våra produkter och lösningar jämfört med andra byggsystem, säger Janna.
Produktcenter är baserat på Ringön i Göteborg, men teamet reser ofta till våra olika fabriker och andra platser i Sverige för att utbilda och stödja både kunder och kollegor.
– Vi är finns alltid där att hjälpa till med vår expertis, oavsett var i landet det behövs, avslutar produkttekniker Fredrik Bengtsson.
