Trafikplats Marieberg: projektet som behövde all betong i hela Örebro

Den ökade efterfrågan till handels-och industriområdet Marieberg var starten för att bygga trafikplatsen vid E20 söder om Örebro. Projektet syftar att öka säkerheten och framkomligheten i området. Trafikplatsen beställdes av Örebro kommun och byggs av Infrakraft. Till projektet levererar vi klimatförbättrad betong.

Vid genomförandet av gjutningen användes cirka 700 m³ betong, fabrikens tillverkningskapacitet är runt 70 m³ i timmen, vilket krävde att fyra betongpumpar var igång samtidigt.

Gjutningen påbörjades en onsdagsmorgon vid kl 5 på morgonen och var klar vid 18-tiden samma dag. Det krävdes mycket logistik och planering för att säkerställa att varje betongbil åkte till rätt betongpump på arbetsplatsen för att följa gjutschemat, samt se till att betongen hamnade på rätt plats i formen.

Under gjutningsdagen var en arbetsstyrka på cirka 40 personer på plats och projektet krävde faktiskt all betong som kunde produceras i Örebro!

En av de största utmaningarna med arbetet var att vår fabrik behövde gå på maxkapacitet utan avbrott under tolv timmar, berättar Jonas Widlund, teknisk säljare.

Klimatförbättrad betong med 10 procent lägre klimatavtryck

Produkten som användes var en frysprovad klimatförbättrad betong nivå 1. Det innebär att trafikplats Marieberg är byggd med betong som har 10 procent mindre klimatavtryck. Att använda klimatförbättrad betong med lägre CO2-avtryck är den enskilt största åtgärden vi kan göra för att minska klimatpåverkan från byggbranschen.

Från allra första början har samarbetet kring projektet fungerat riktigt bra.

Från planering till leverans har alla parter gjort ett fantastiskt arbete tillsammans. Vi tackar våra partners för ett mycket gott samarbete, säger Jonas Widlund.

Arbetet påbörjades under 2024 och beräknas var klart under hösten 2025.

Text: Emma Rasteby.

Scroll to top